20 de noviembre, día universal del niño

Children attend class at Bondoukou Elementary School, in the town of Bondoukou, Bondoukou Department, Zanzan Region.

In November 2011, Côte d’Ivoire continues to recover from the violence that erupted after the 28 November 2010 presidential election. Over 185,000 people are still displaced, while more than 163,000 Ivoirians remain refugees in nearby countries, mainly Liberia. In the north-eastern Zanzan Region, the conflict worsened an already precarious existence where poverty affects over half of the population and food insecurity remains prevalent. Over 40 per cent of children are chronically malnourished, while the region’s rate of moderate acute malnutrition – 7.7 per cent – is the highest in the country. Over 30 per cent of the population lacks access to safe drinking water, while nearly 70 per cent lacks access to improved sanitation facilities. The region has a 16 per cent under-five morality rate, exceeding the already high national figure. Regional primary school enrolment is a low 40 per cent and is even lower among girls. Further, approximately 60 per cent of the region’s children do not possess a birth certificate, a basic requirement for accessing social services. In the context of a refocused equity approach, UNICEF, in coordination with the Government and other partners, continues to support efforts in health, including the treatment and prevention of HIV, nutrition, water, sanitation and hygiene, education and child protection.

20 de noviembre, día universal del niño

Tal día como hoy, hace 30 años se celebró la Convención de los Derechos del Niño, por lo cual es un motivo de doble celebración para todos.

Esta declaración también tiene su origen un 20 de noviembre pero de 1959,  fecha en la que la Asamblea General de la ONU aprobó la Declaración de los Derechos del Niño aunque esta declaración no era vinculante ni tampoco suficiente para proteger los derechos de la infancia. Tras diez años de negociaciones con gobiernos de todo el mundo, líderes religiosos, ONG, y otras instituciones, se logró acordar el texto final de la Convención sobre los Derechos del Niño, el 20 de noviembre de 1989, cuyo cumplimiento es obligatorio para todos los países que la han firmado.

Este tratado puede presumir de ser el más ratificado de la historia, tal y como recomendó la Asamblea General de la ONU en 1959 es un día a fomentar la fraternidad entre los niños y las niñas del mundo, y promover su bienestar con actividades sociales y culturales.

El objetivo de este día es recordar que todos los niños tienen derecho a la salud, la educación y la protección, independientemente del lugar de nacimiento. Así como, también sirve para poner en valor a aquellas personas que trabajan para que los niños y niñas tengan un futuro mejor.